3 dingen die je nog niet wist over EPD gebruikers

Laatst bezocht ik een arts die nog niet met een EPD werkte.

EPD gebruikers schrijven nog graagHij schreef in de papieren status.
Of liever gezegd, hij maakte een paar korte notities.
Ik ben vergeten een foto te maken, want binnenkort bestaat dit fenomeen niet meer.
Moet ik toch nog eens vragen, die foto…

Waarom deel ik dit met je?
In de voorbereiding voor mijn workshop en webinars heb ik nagedacht over hoe ik dat vond, de schrijvende dokter.
Mijn dagelijks werk draait immers om het EPD en de PC.
En ik geloof dat het EPD een hele grote toegevoegde waarde kan hebben, maar wel onder bepaalde randvoorwaarden.

Hebben we die randvoorwaarden wel goed ingevuld?
Daarmee ben ik eens gaan graven in mijn ervaringen uit de afgelopen jaren en in literatuur.
De inzichten die ik daaruit opdiepte hebben geleid tot dit artikel
3 Dingen die je nog niet wist over EPD gebruikers.

Welke 3 dingen zijn dat dan?

#1 Artsen zijn net als water
#2 EPD gebruikers verbeteren hun EPD kennis & vaardigheden niet
#3 EPD gebruikers werken niet lineair (itt het EPD)

#1 Artsen zijn net als water

Ze zijn altijd op zoek naar de snelste weg om iets voor elkaar te krijgen ook bij het EPD gebruik.

De consequentie is dat ze eerder Copy/Paste gebruiken dan iets samenvatten.
Of dat ze snel iets in een veld tikken in plaats van op zoek te gaan naar de juiste code (tenzij het echt niet anders kan).

Zo was het dus niet bedoeld bij de implementatie.

Op zich niets nieuws misschien, maar hoe is dat in jouw organisatie opgelost?
Op welke manieren worden met name artsen ondersteund om structureel aandacht te besteden aan goed EPD-en?
Heeft elke maatschap of vakgroep al een EPD-strategie, waarin ze met elkaar afspreken hoe het EPD gebruikt wordt, welk doel het dient voor hun vak?

#2 EPD gebruikers verbeteren hun EPD kennis & vaardigheden niet

EPD gebruikers gaan niet actief op zoek naar slimmere of nieuwe opties binnen het EPD, uitzonderingen daargelaten.
Wat je in de praktijk terugziet in het gebruik.
Een gebruiker opent liever 100 keer via 10 klikken een formulier, dan uit te zoeken hoe het met 1 klik kan.
Zelfs als hij weet dat dat moet kunnen.

Gebruik maken van de F1 of handleidingen is er niet bij, dat wist je misschien al wel.
Overleg met collega’s gebeurt wel eens, maar weinig.

Weet jij hoe gebruikers het EPD in jouw organisatie gebruiken?
Weet je hoeveel gebruikers het EPD het heel goed kennen en optimaal gebruiken?

#3 EPD gebruikers werken niet lineair

Orderverwerking – zoals bij aanvullende onderzoeken – is een mooi proces:

  • aanmaken van de order
  • plannen van het onderzoek
  • uitvoeren van het onderzoek
  • verslaan van het onderzoek
  • afsluiten van het onderzoek

Dossiervoering is geen lineair proces.
Zo proberen we formulieren wel vaak in te richten, maar dat past niet helemaal bij het proces.

EPD gebruikers verzamelen op allerlei plekken in het EPD gegevens en moeten ook op allerlei plekken weer gegevens vastleggen.
Tijdens consulten noteert de zorgverlener bevindingen in het EPD, maar hij schrijft ook medicatie voor en vraagt onderzoeken aan. Die laatste twee zitten vaak onder andere knoppen of formulieren.

Het EPD dat in essentie nog steeds een gedigitaliseerde variant van de vroegere papieren is, past niet zo goed in deze flow.
Het is nog steeds een verzameling datasets die door de zorgverlener als spin in het web aan elkaar geknoopt worden.

Laatst las ik in een artikel dat zorg IT oplossingen meer zullen toegroeien naar een Facebook-like tijdslijn, waarin de achterliggende bronsystemen anders beschikbaar zijn.
En gebruikers bijvoorbeeld mogelijkheden bieden om gegevens al dan niet gestructureerd te registreren, zelf tags toe te laten voegen, of data te voorzien van een rating (X aantal sterren).
Dat geeft een heel andere flow in het EPD dan de huidige systemen ondersteunen, ook een heel andere interface.

Best een leuke gedachte: Hoe ziet het ideale EPD eruit?
Heb je daar een idee over? Wat denk je van die TAG functie?

Dit artikel downloaden? Klik hier!

Ik nodig je uit om het te delen in de reacties hieronder.

Meer lezen?
Clinical documentation: composition or synthesis?
Improving the Electronic Health Record: Getting what we wished for

Over Mirjan van der Meijden

EPD projectleider - Informatie/proces analist - EPD adviseur - spreker
Boekenlegger op de permalink.

Reacties gesloten.